Laatste dagen Zuidereiland - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Wouter Peerbooms - WaarBenJij.nu Laatste dagen Zuidereiland - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Wouter Peerbooms - WaarBenJij.nu

Laatste dagen Zuidereiland

Door: Lynette

Blijf op de hoogte en volg Wouter

19 Juli 2017 | Nieuw Zeeland, Kaikoura

Hallo allemaal,

Het is al weer even geleden maar door alle drukte en leuke dingen was het er nog even bij ingeschoten om dit reisverslag te uploaden. De weg van Christchurch naar Kaikoura was gelukkig open. Het eerste stuk hebben we in de regen en sneeuw gereden. Erg mooi om de sneeuw op de bergen te zien liggen! Hierna kregen we ook nog lekker een zonnetje. Deze kwam precies toen we langs de zee reden waar allemaal zeehonden op rotsen lagen, erg leuk om te zien!

Uiteindelijk kwamen we redelijk op tijd in Kaikoura aan. In het hostel waren veel werklui die aan de wegen rondom Kaikoura werkte. Een aantal hiervan zijn tijdelijk dicht of er zijn werkzaamheden ivm aardverschuivingen en aardbevingen. Het was een erg gezellig hostel en vooral de keuken met zit gedeelte was erg lekker omdat de kachel er goed aan stond.

De volgende ochtend ging al erg vroeg de wekker, en na een ontbijt hebben we ons goed warm aangekleed want het was tijd om….walvissen te gaan spotten! Om kwart over 7 stonden we dan ook netjes bij de balie van het whale watch centrum. We wilden net aangeven dat we geboekt hadden toen we op het beeldscherm boven de meneer zagen dat er gecanceld achter de tours van vandaag stond… De man bevestigde dit helaas. Door de sneeuw en regen was het water erg wild en het zou alleen maar meer gaan regen vandaag waardoor we het water niet op konden. We hebben toen wel de tocht kunnen verzetten naar de dag erna, nu hopen dat het dan wel kon. Hierna waren we toch een beetje teleurgesteld en zijn we nog maar even terug naar bed gegaan. Hierna hebben we eigenlijk een vrij rustige dag gehad. We zijn even bij het museum geweest wat erg leuk was om te zien. Hier werd veel verteld over de vis en kreeft achtergrond van Kaikoura. Verder hebben we nog even door het centrumpje gelopen en hebben we vooral ook heerlijk bij de kachel gezeten. Het had vannacht goed gesneeuwd in de bergen waardoor een hele hoop wegen om ons heen afgesloten waren, we hoopte dat dit morgen niet zo zou zijn want dan ging onze weg weer verder. Na ’s avonds heerlijk een zelfgemaakt pizza brood achtig ding gemaakt te hebben (er waren aardig wat mensen die graag hun eten met ons wilde ruilen;)) zijn we na toch wel een leuke dag lekker gaan slapen.

De volgende ochtend hoefde we gelukkig minder vroeg op dan de dag ervoor. Na alle spullen ingepakt te hebben en bij het hostel uitgecheckt te zijn we weer naar het whale watch centrum gereden. Het had vannacht niet meer geregend en het was een stuk minder koud (en we hadden gezien dat de wegen weer open waren, wat toch wel een fijn idee was). Helaas zagen we toen we binnen kwamen dat het ook voor vandaag weer gecanceld was, het weer was inderdaad een stuk beter maar de zee was te ruig om op te gaan met de boot… helaas. Nu hebben we wel een erg goede reden om nog een keer terug te komen naar Nieuw Zeeland. We zijn toen nog maar even het strand opgelopen en daarna maar langzaam gaan rijden richting onze volgende stop: Nelson. Voor de zekerheid keken we toch nog even of de weg (de lewis pas) open was. Hmm op dit moment was hij dicht ivm een ongeluk. Het duurde nog ongeveer 3 uur voor we daar zouden zijn dus we hadden ons bedacht dat het dan wel weer ver opgelost zou zijn en de weg weer open zou zijn. Na een mooi stuk gereden te hebben en nog lekker voor een kopje koffie gestopt te zijn konden we aansluiten achter een dubbele rij auto’s… Gelukkig hadden we onze spullen allemaal mee en hadden we drinken, een lekkere lunch en een aantal leuke boeken binnen handbereik. Dit maakte het 3 uur wachten wat minder zwaar en eigenlijk ook erg gezellig ;). Op een gegeven moment zagen we op de site dat de weg alweer open was, hier merkte wij nog maar weinig van. Gelukkig kwam er iets later toch beweging in de auto massa en konden we gaan rijden. Het reed gelukkig erg goed door hierna.

Er was een vrachtwagen met allemaal chemicaliën in brand gevlogen. Deze is volledig uitgebrand, best heftig om te zien. Gelukkig was er niemand gewond. Uiteindelijk kwamen we om half 8 in Nelson aan. We zijn weer terug gegaan naar het hostel waar we 2 weken geleden ook geweest waren (hier hebben ze heerlijk eten en goed bier, we vonden dat we dit wel verdiend hadden). Gelukkig waren we net op tijd om nog even wat te eten te kunnen bestellen want om 8 uur ging de keuken dicht. Na het heerlijke eten zijn we nog even naar het middelpunt van nieuw zeeland gelopen om sterren te kijken. Wauw wat was dit mooi!
’S Morgens kregen we weer een heerlijk ontbijtje in het hostel en hierna zijn we weer op weg gegaan met als eind doel van vandaag: Picton. Maar eerst nog even langs Rabbit island. Hier hebben we heerlijk over het strand gelopen en de zon scheen volop waardoor het nog meer genieten was! Na een paar uurtjes lekker gelopen, gelezen en gefrisbeed te hebben zijn we weer verder gereden naar Picton via een prachtige weg met een aantal mooie uitzichtpunten. Al met al weer een aantal geweldige dagen achter de rug. Helaas zit het avontuur op het zuidereiland er nu op en gaan we weer richting het noordereiland, maar hier de volgende keer meer over ;)

Liefs,
Wouter en Lynette